Spelregelvraag 5 - Antwoord

Utrecht PSV Een verdediger glijdt uit in het strafschopgebied en brengt daardoor een tegenstander ten val. Wat nu?

Hoewel het in de vraagstelling erop lijkt dat het een ongelukje is moet hier wel degelijk een strafschop worden gegeven. De aanvaller wordt door een tegenstander ten val gebracht en ook al is dat geen bewuste actie het is wel een overtreding. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor een speler die over een losse schoenveter struikeld en zo een tegenstander ten val brengt. Zolang in deze gevallen niet een scoringskans wordt ontnomen hoeft er geen kaart te worden getoond, is dit wel het geval dan moet er zelfs een rode kaart worden getoond.

Doelgroepen: 

Zichtbaarheid: 

Openbaar