In het weekeinde van 12 en 13 november zijn we overgestapt van een eigen server bij DirectVPS naar webhosting bij Vimexx. De redenen hiervoor zijn primair het vereenvoudigde beheer en een sterke kostenbesparing.
Ondanks de vele testen vooraf, ging de overstap helaas gepaard met diverse problemen. Wij bieden onze excuses aan voor de overlast die mogelijk daardoor ontstaan is.
Wat was er aan de hand?
Probleem met de DNS
Nadat alle gegevens overgezet waren, ging er bij de aanbieder iets fout met het doorsturen van de domeinnaam naar de betreffende machine. Het gaat dan om DNS, zeg maar het telefoonboek van internet. Dit zorgde ervoor dat delen van de diensten beschikbaar waren en andere niet. Dit probleem kon niet door de helpdesk van Vimexx in het weekeinde opgelost worden, maar het duurde nog drie werkdagen daarna voordat het uiteindelijk hersteld was.
Probleem met berichten met een poging tot inbraak
Toen de domeinnaam beschikbaar was en covs.nl dus werkte, bleek dat er bij één gebruiker een paar berichten in de ongewenste post waren beland die ervoor zorgden dat het hele pakket geblokkeerd werd. Op dat moment was niets meer beschikbaar en is gekozen om een verwijzing te maken naar de oude server, om zo te melden dat het nog niet opgelost was. Het onderzoek om het probleem te achterhalen en de oplostijd om het pakket beschikbaar te krijgen, duurde uiteindelijk ook nog anderhalve dag. Sinds vanochtend zijn alle diensten weer beschikbaar. En dat hopen we zo te houden.
Was dit te voorkomen?
Deels wel. Als er geen probleemberichten in de postbus waren beland of onze oude server dat al gedetecteerd had, hadden we geen onbeschikbaarheid gehad van het geheel. En als we snelle door de helpdesk van Vimexx waren geholpen, dan hadden we veel minder uit de lucht geweest.
Wat betekent dit nu?
We zullen alle diensten goed in de gaten houden. Pas wanneer we vertrouwen hebben dat het enige tijd goed werkt, zullen we de oude zaken opruimen. In de tussentijd kunnen we dus nog terug.
We gaan nog een aantal optimalisaties doen. Verder zullen we de komende tijd nog een keer onderhoud gaan plegen, maar dan alleen op de website: we moeten naar een nieuwere versie van het product waarmee we website maken (Drupal).
Daarnaast zullen we ook met de nieuwe aanbieder bespreken waarom de responsie op onze vragen zo lang geduurd heeft en hoe dit in de toekomst te voorkomen is.
Vragen?
Zie je nog iets vreemds of werkt iets niet naar behoren, stuur ons dan een bericht.
Reactie toevoegen